Nieuwkomers Oss maken kennis met regionale arbeidsmarkt

Op het Koning Willem I College in Oss draait een bijzonder traject dat bedoeld is om leerlingen uit de Internationale Schakelklas (ISK) een stevige basis te geven voor hun toekomst. 

In de ISK zitten jongeren die nieuw zijn in Nederland en (nog) geen of een klein beetje Nederlands spreken. Zij gaan aan de slag met de Nederlandse taal en cultuur. Het programma is ontwikkeld om hen kennis te laten maken met vervolgopleidingen, beroepen en hun eigen talenten. Laura Molenaar, docent bij de Entree-opleiding, vertelt hoe dit traject werkt en wat het betekent voor leerlingen zoals de 16-jarige Ruha uit Syrië.

Ontdekken wat mogelijk is

“Met dit traject willen we deelnemers laten zien wat het Koning Willem I College te bieden heeft en hen ondersteunen bij een bewuste keuze”, vertelt Laura. Het programma biedt een combinatie van lessen, excursies en activiteiten, verspreid over negen weken. Tijdens deze periode verkennen de leerlingen verschillende beroepsprofielen, zoals techniek, logistiek en horeca. Nieuwkomers in de regio kunnen zo hun talenten inzetten in de regionale arbeidsmarkt. Bedrijven uit de regio, waaronder Spierings Kranen, werken hieraan mee. Laura: “We organiseren inspirerende bezoeken en workshops waarin leerlingen leren over beroepen én zichzelf”.

Een wereld van nieuwe mogelijkheden

Voor Ruha, die pas drie jaar in Nederland woont, is het traject een openbaring. “Ik leer elke dag iets nieuws,” zegt ze enthousiast. “Bij Spierings Kranen zag ik hoe grote kranen worden gemaakt. Dat vond ik heel interessant. Maar ik houd ook van koken en vond de horecaopleiding ook erg leuk.” Hoewel Ruha al weet dat ze later beveiligingsmedewerker wil worden, heeft het traject haar doelen concreter gemaakt. “Ik zie nu welke stappen ik moet zetten om mijn droom te bereiken.”

Succes en ambitie

Het traject heeft zijn waarde bewezen. “Meer ISK-leerlingen kiezen nu voor Entree-opleidingen of niveau 2-opleidingen hier,” zegt Laura. Toch is het organiseren niet zonder uitdagingen. Zo is vervoer regelen voor excursies soms lastig, omdat veel leerlingen geen fiets hebben. “Maar elke keer leren we bij.”
Laura hoopt het traject verder uit te breiden. “Meer bedrijven betrekken betekent meer kansen voor leerlingen en bedrijven!”

Copyright Koning Willem I College 2024