Halverwege maart 2024 deed een team van twaalf studenten Allround technicus autotechniek bol niveau 3 mee aan de Junkyard race. Ik spreek studenten Dilano, Tygo, Khelyan en Nick in de grote werkplaats aan de Onderwijsboulevard. Docent Jeffrey van Dal is ook aanwezig. “Dat was heel veel voorbereiding en uiteindelijk plezier maken op het circuit,” vat Tygo het samen. De anderen beamen dat. De opdracht was om zelf een sloopauto te verbouwen zodat deze geschikt werd om minimaal 6 uur mee te racen op het circuit van Zandvoort.
“We zijn in september vorig jaar al begonnen met de voorbereidingen,” legt Tygo uit. Dat was ook nodig, volgens docent Jeffrey, omdat er veel bij komt kijken om een goede en veilige racewagen te bouwen. “De studenten moeten zelf een geschikte auto vinden, maar ook sponsorgelden voor de inschrijving en onderdelen.” Dit jaar nam een niveau 3 bol klas deel aan dit project. De planning is om volgend jaar een combinatie van niveau 3 en 4 te maken.
“We zijn begonnen met het zoeken naar sponsoren, om zo genoeg geld bij elkaar te krijgen voor de inschrijving en de verplichte rolkooi,” vertelt Dilano. “We kwamen in Udenhout bij sloperij De Laat terecht, waar we een BMW 316i gekregen hebben. Nick vult aan: “Bij BMW Story hebben we sponsorgeld gekregen en ook onze stagebedrijven hebben een bijdrage gedaan.”
Jeffrey: “Vanuit school hebben we een investering gedaan om FIA gekeurde kleding te kopen waar de studenten gebruik van mogen maken. Denk hierbij aan overals, helmen, stoelen en gordels.” De studenten die aan het project meededen, kregen ook tijdens lestijd de kans om aan de auto te werken. Jeffrey legt uit: “De achterliggende gedachte is dat de studenten tijdens het project leren samenwerken, leren communiceren met bedrijven en met elkaar en leren afspraken maken.” De school ziet daarnaast ook toe op de veiligheid.
’We zien tijdens dit project de motivatie van de studenten groeien, omdat ze zelf met deze auto het circuit op moeten en ze nu geen fouten kunnen maken’’, vertelt Jeffrey. “Tijdens de reguliere praktijklessen zien we dat studenten sneller geneigd zijn ergens vrede mee te hebben. Dat is in dit project niet het geval.”
De race is verdeeld in drie klassen, afhankelijk van de snelheid van de aangeschafte auto. Team KW1C kwam uit in de 3e klasse. De avond voor de race vond er een keuring plaats. Iedereen moest zich aan het reglement houden dat zij van tevoren hadden ontvangen. “We moesten bijvoorbeeld een rolkooi in de auto hebben zitten,” legt Tygo uit, ”maar ook racekleding en een helm, en regenlicht.” Er moesten dus behoorlijk wat dingen ingebouwd en aangeschaft worden voordat het team klaar was voor de race. En veiligheid staat voorop!
Op de dag van de race kreeg het team eerst een vrije training, waarna de uitleg over de race volgde. “Het was voor ons allemaal de eerste keer, dus het was best spannend,” begint Nick. En zelfs de eerste keer echt rijden in de auto. “Buiten de keren dat we wat op en neer hebben gereden voor de werkplaats van het KW1C,” lacht Khelyan.
“Wij hebben de race helemaal uitgereden,” vertelt Dilano trots. “We hebben ons doel dus behaald!” Nick vult aan: “Er waren er genoeg die tijdens de race afvielen door een crash of technische problemen.’’ In totaal mochten er van de twaalf teamleden zes mensen op het circuit rijden, telkens een half uur.
Team KW1C kwam niet geheel ongehavend uit de strijd. “We hebben een keer een half uurtje in de pits moeten doorbrengen, omdat we een kleine botsing hadden gehad,” vertelt Tygo. “De bumper lag er half af en omdat je niet met uitstekende delen mag rondrijden, moesten we de bumper repareren.”
Het uitrijden van de race was een prachtige teamprestatie en een mooie ervaring voor het hele team, zowel voor de bouwers als voor de racers. Wat hebben ze ervan geleerd? “Samenwerken,” zeggen de jongens tegelijk. “En onder druk presteren,” voegt Khelyan eraan toe. Ook noemen ze het zelfstandig werken als leerpunt.
Wat een uitdaging was, was het ervoor zorgen dat iedereen binnen het team op één lijn zat. “Niet iedereen had dezelfde motivatie, dus dat was wel eens lastig,” aldus Tygo. Jeffrey vervolgt: “Ik denk dat het verdelen van de rollen niet helemaal goed is uitgepakt, maar uiteindelijk zijn ze er samen goed uitgekomen. We laten ze bewust ook alles zelf regelen: het is tenslotte hun project. Wanneer we zien dat het ergens misgaat, grijpen we als docent natuurlijk in, maar dat is hier niet nodig geweest.”
Volgend jaar gaat er zeker weer een team vanuit het Koning Willem I College meedoen aan de junkyard race. Op de racedag van 2024 gingen studenten die volgend studiejaar laatstejaars zijn, kijken wie er de volgende editie mee willen doen. Ook hebben de studenten die deze editie mee gedaan hebben ambitie om de volgende keer mee te doen onder eigen naam. Wordt vervolgd, dus!