Klanten ontvangen, reisadvies geven, reizen samenstellen en verkopen. Tijdens de opleiding zelfstandig medewerker travel & hospitality leer je het allemaal! Wie is de volgende die jij op een droomreis stuurt?
Download PDF brochure​In het eerste jaar van de mbo-opleiding zelfstandig medewerker travel & hospitality leer je de branche goed kennen en doe je veel algemene kennis over toerisme op. Je leert over verkoopprocessen, klantbehoeftes en de reis die klanten maken vanaf het moment dat zij een product zien tot de aanschaf. Ook is er volop aandacht voor jouw unieke talenten en doelen. Leerjaar 2 en 3 staan in het teken van beroepsgerichte vakken, zoals zakenreizen, reisbegeleiding en verkoopgesprekken. Maar je leert bijvoorbeeld ook over het adviseren en informeren van klanten, het opstellen van een goed aanbod én hoe je ervoor zorgt dat iemands droomreis werkelijkheid wordt!
​​Net als op de middelbare school volg je vakken. Algemene vakken zoals Nederlands, rekenen en burgerschap volg je altijd. Ook krijg je meer specifieke vakken die horen bij de opleiding zelfstandig medewerker travel & hospitality.
​​Iedere opleiding heeft keuzedelen. Je mag zelf kiezen welke keuzedelen je volgt. Verbreed je liever jouw kennis? Of kies je voor verdieping in een beroep? Hiermee onderscheid jij je in het werkveld of stroom je makkelijker door naar een vervolgopleiding.​
​​Tijdens deze praktijkgerichte travel & hospitality mbo-opleiding leer je vooral door te doen. Je krijgt les op school en leert in de praktijk. Je gaat aan de slag met frontoffice- en backofficewerkzaamheden en je krijgt veel praktijkvakken. Denk hierbij aan landenkennis, toerisme en luchtvaart. Ook ga je aan de slag met jouw commerciële vaardigheden.
​In het eerste leerjaar volgen studenten van de opleidingen travel & hospitality en leisure & hospitality voor een groot deel dezelfde lessen. Een overstap binnen het eerste jaar is daardoor nog mogelijk.​
​​De hele dag in een klaslokaal zitten luisteren? Juist niet!
​Je bent op school veel in en met de praktijk bezig. Samen met medestudenten oefen je met het ontvangen van gasten, het doen van een passend aanbod, het uitbrengen van offertes en het geven van een presentatie over een nieuw product of dienst. Ook breng je regelmatig een bezoek aan bestemmingen en bedrijven op het gebied van toerisme en recreatie. Dit kan in Nederland zijn, maar ook in het buitenland!
​​​Ieder leerjaar loop je stage. De duur van de stageperiode is per leerjaar verschillend. Wat je op school hebt geleerd, breng je tijdens de stage in de praktijk. De stage in het eerste leerjaar volg je binnen het Koning Willem I College. In leerjaar 2 en 3 loop je stage bij een leerbedrijf in binnen- of buitenland.
​​Je kiest zelf bij welk leerbedrijf je dit doet, maar het is wel belangrijk dat het leerbedrijf erkend is. Op www.stagemarkt.nl vind je alle erkende bedrijven.
​​Met een diploma zelfstandig medewerker travel & hospitality kun je aan de slag bij een (online) reisbureau, reisorganisatie of touroperator. Je verkoopt reizen en alles wat daarbij hoort, zoals verzekeringen en autohuur. Je adviseert klanten en helpt hen bij het boeken van hun reis. Zo kijk je bijvoorbeeld mee welk hotel past bij hun persoonlijke wensen. En vliegtickets regelen? Ook dat heb je zo geregeld.
​ Maar daar houdt het niet op. Ook bij klachten of problemen ben jij er. Je bouwt een goede band op met de klant én je levert de service die ervoor zorgt dat de reis soepel verloopt. Of het nu een vakantie of een zakenreis is: wie bij jou aan de deur klopt, weet zeker dat alles goed geregeld wordt. ​
Met je diploma op zak kun je kiezen voor een mbo-opleiding op niveau 4.
Verplichte kosten | ||
Ministerie (lesgeld) | € 1419,- | |
Leerjaar 1 | € 603,- | |
Leerjaar 2 | € 35,- | |
Leerjaar 3 | € 35,- |
Lesgeld (jaarlijks) is verplicht wanneer je op 1 augustus van het nieuwe schooljaar 18 jaar of ouder bent. Vermelde kosten zijn voor schooljaar 2024-2025.
Vrijwillige kosten |
||
Leerjaar 1 | € 350,- | |
Leerjaar 2 | € 350,- | |
Leerjaar 3 | € 350,- |
Om te kunnen starten met deze opleiding heb je nodig:
... de Engelse naam voor reizen.
... vriendelijk en behulpzaam zijn voor gasten, ze welkom laten voelen en ervoor zorgen dat ze zich comfortabel voelen tijdens hun verblijf of bezoek. Hospitality betekent letterlijk gastvrijheid.
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen! Het vak van een zelfstandig medewerker travel & hospitality leer je pas echt door te doen. Daarom ben je ongeveer 60% van de tijd bezig in en met de praktijk.
Telefoon: 088 017 0 000
Meer over deze locatie
Telefoon: 073 624 9 624
Meer over deze locatie
Meld je aan voor de opleiding
Zelfstandig medewerker travel & hospitality
Klik hieronder op Aanmelden voor deze opleiding en volg de stappen. Nadat je bent aangemeld, gaan we aan de slag met je aanmelding. Natuurlijk houden we je op de hoogte!