Kiko (18) volgt de mbo-opleiding sport en bewegen / coördinator niveau 4 bij het Koning Willem I College. Maar hij startte met een ICT-opleiding. “Ik ontdekte al snel dat stilzitten niet bij mij paste, ik wilde graag uit die stoel,” vertelt Kiko.
Hij ging op zoek naar een andere opleiding, onder andere met behulp van onze website. “Als je niet van stilzitten houdt, is een sportopleiding eigenlijk best een logische keuze,” lacht Kiko. In de tekst over de opleiding op de website las hij dat de combinatie van theorie en praktijk goed in balans is. Dat past heel goed bij hem. Hij liep een dag mee en wist het toen zeker: hij maakte de overstap naar de sportopleiding mbo. “Hier zit ik ook in een stoel, maar ik sport ook veel en je kunt hier lekker buiten zijn!”
Kiko zit nu in het eerste leerjaar van de opleiding sport en bewegen niveau 4, maar startte door zijn overstap natuurlijk iets later dan de andere studenten. Dat was wel even lastig, maar nu heeft hij echt zijn plek gevonden. Hij weet zelfs al wat hij als beroep wil gaan doen! “Ik wil graag buurtsportcoach worden. Lesgeven aan kinderen vind ik echt heel leuk,” vertelt Kiko enthousiast. Dat lesgeven doet hij nu ook al, onder andere tennis- en skilessen. “Het bewegen, het sporten, dat zit eigenlijk ook gewoon in de familie. Mijn broer, mijn zusje en mijn moeder zijn alle drie skileraar en mijn moeder heeft zelfs op Olympisch niveau geskied.”
Zijn keuze voor het Koning Willem I College was vooral praktisch: Kiko wilde niet al te ver reizen, dus een school dichtbij huis had zijn voorkeur. Hij bezocht Open Dagen van verschillende mbo-scholen, maar voelde zich op het Koning Willem I College meteen thuis.
Inmiddels loopt hij ook stage, bij tennisvereniging Bastion Baselaar. Daar geeft hij tennisles aan kinderen. “Ik assisteer de tennisleraar maar geef ook zelf lessen, vooral aan de jongere kinderen.” Hij neemt met de tennisleraar de lessen door en weet dan precies wat er tijdens de trainingen moet gebeuren. Het stukje uitleg geven was voor Kiko in het begin best wel spannend. “Ik heb soms de neiging een beetje te mompelen, en kinderen roepen gewoon meteen ‘ik snap het niet!’”, legt hij uit. Maar zijn stagebegeleider ondersteunt hem hierin goed en ook in de lessen krijgt hij handige tips. “Ik heb geleerd dat er altijd een begin, een midden en een slot moet zijn en dat je veel met voorbeelden moet werken.” Van sommige dingen was hij zich van tevoren niet bewust. “Kleine dingen als de stand van de zon wanneer je buiten dingen uitlegt,” zegt Kiko. “Laat de kinderen niet tegen de zon in kijken. En zorg voor zo weinig mogelijk prikkels in hun gezichtsveld. Zo letten ze beter op.”
In totaal loopt Kiko in het eerste jaar 200 uur stage. Deze uren vallen buiten lestijd. Hij is nu drie middagen in de week aan het werk bij Bastion Baselaar. Vanuit de opleiding helpen ze met het zoeken naar een passende stage. “Maar voor mij was het niet lastig. Ik kende al veel mensen bij de tennisclub, dus de keuze was snel gemaakt.”
Wat hij na zijn opleiding op het mbo wil gaan doen, weet hij nog niet precies. “De ALO (Algemene Leraren Opleiding) lijkt me ook wel wat, dan word je sportleraar.” Kiko gaat in elk geval verder met sportlessen geven, want sporten zit hem in het bloed!