Fenneke is een enthousiaste tweedejaars student van de mbo-opleiding financiën & administratie. Haar opleiding biedt verschillende mogelijkheden. “Je kunt na het behalen van je diploma meteen gaan werken, maar ik kies ervoor om verder te studeren op het hbo. Ik ben nog lang niet klaar met leren”, lacht ze.
Fenneke's liefde voor leren begon al op de basisschool. Ze vond de zomervakanties te lang en wilde liever leren. Deze passie is blijven bestaan. Ze heeft met zichzelf afgesproken dat ze blijft studeren zolang ze het leuk vindt. Na haar huidige mbo-opleiding wil ze verder studeren in accountancy of finance & control. "Ik vond het altijd al leuk om met cijfers te werken. Het geeft me voldoening om te zien dat aan het einde van de dag alles onder de streep klopt wanneer ik op de ‘=’-knop druk."
Haar keuze voor een economische richting kwam al vroeg. “Tijdens een snuffelstage op het vmbo bij een accountantskantoor zag ik de veelzijdigheid van het beroep. Toen wist ik dat ik hierin verder wilde.” Daarom zocht ze een mbo-opleiding die bij haar nieuwe ambitie paste. “Ik koos voor het Koning Willem I College, omdat het dichtbij mijn woonplaats is,” legt Fenneke uit. “En omdat de locatie in Veghel een kleinere school is.”
De overgang van de middelbare school naar het mbo was voor Fenneke geen grote stap. “Ik vond snel mijn draai. De beroepsgerichte aanpak van deze financiën opleiding past echt bij mij.” De mate van zelfstandigheid die de mbo-opleiding van haar vraagt, is ook geen probleem voor Fenneke. “In de coronatijd ben ik echt zelfstandig geworden. Omdat mijn ouders fulltime werken en ik geen broers of zussen heb, moest ik veel zelf doen.” Deze periode versterkte haar discipline en zelfredzaamheid, waar ze nu dus nog altijd profijt van heeft.
Het eerste jaar van de mbo-opleiding administratief medewerker is breed opgezet, met vakken zoals front office en zakelijke communicatie. Maar in het tweede jaar verschuift de focus naar meer praktische zaken zoals bedrijfsadministratie en bedrijfseconomie.
Ondanks haar liefde voor uitdagingen, vond Fenneke het jammer dat haar mbo-opleiding niet dezelfde mogelijkheden bood als haar vmbo-opleiding. Op de middelbare school kon ze een extra vak volgen. “Om wat meer uitdaging te krijgen in de vorm van extra vakken, heb ik een overgangsbewijs van havo nodig. Die heb ik helaas niet,” vertelt Fenneke.
Haar stage in het eerste leerjaar van haar administratieve mbo-opleiding was uitdagend. Ze moest zich snel aanpassen aan de nieuwe omgeving en verantwoordelijkheden. Ze heeft haar eigen weg gevonden in het vinden van stageplaatsen. Ze gebruikte de Stagemarkt-website, aangeboden door haar opleiding, om erkende stagebedrijven te vinden. “Voor mijn eerste stage koos ik bewust voor een bedrijf dicht bij huis: NG Services in Nistelrode, een technische groothandel.”
Daar werkte Fenneke op de financiële afdeling, waar ze onder andere inzicht kreeg in de boekhouding van het bedrijf, maar haar ambities gingen verder. Ze stelde een verbeterplan voor hun marketing voor, vooral gericht op sociale media. Om dit te bereiken, ging ze met pen en papier langs iedereen in het bedrijf en vroeg naar hun suggesties. “Ik nam de feedback mee naar de directie, om te zien of zij die herkende.” Samen met haar stagebegeleider presenteerde ze een voorstel waar het bedrijf echt verder mee kon. Het werk beviel haar zo goed dat ze er nog steeds werkt, nu in een bijbaan. “Ik heb nu een baan die aansluit bij mijn mbo-opleiding, dat is echt ideaal.”
Haar tweede stage bracht haar naar Van Donzel, een grote meubelketen. Daar kwam ze ook op de financiële afdeling terecht. De ervaring was echter anders dan bij MG Services. “Bij MG Services had de financiële afdeling samen allerlei taken. Bij Van Donzel heeft iedereen binnen de afdeling zijn eigen specialisatie,” legt Fenneke uit. “Het is goed om te ervaren dat er verschillen zijn binnen de financiële sector.” Fenneke kijkt uit naar haar volgende stages. Ze hoopt dat één van deze stages bij een accountantskantoor zal zijn, omdat dat haar een werkomgeving lijkt met veel mogelijkheden, omdat ik daar goed het verschil kan ervaren tussen een financiële afdeling van één bedrijf, ten opzichte van een accountantskantoor dat de financiële administratie uitvoert voor meerdere bedrijven.”
Buiten haar studie is Fenneke ook actief in het promoteam van haar mbo-opleiding. Zo helpt ze bij het geven van voorlichting over de opleiding op Open Dagen en scholen. “Wat dat betreft ben ik het wel gewend om ergens ‘het gezicht’ van te zijn,” vertelt ze enthousiast.
Fenneke's persoonlijkheid kenmerkt zich door haar drive, ambitie, zoektocht naar uitdagingen en perfectionisme. Ze moedigt anderen aan om hun eigen pad te volgen, los van de verwachtingen van familie of vrienden. “Mijn familie werkt in de zorgsector en had verwacht dat ik ook die richting op zou gaan,” legt ze uit. “Ik koos voor mijn eigen passie.”
Ze raadt hierbij aan om meerdere scholen en opleidingen te bezoeken. “Maar doe ook mee aan snuffelstages en meeloopdagen als je al een idee hebt van de richting die je op wilt.” Met deze aanpak heeft Fenneke een pad gevonden dat ze leuk vindt en waar ze volledig achter staat.